Storytelling is communiceren met echte verhalen
Vertel een boeiend verhaal en je hebt aandacht. Maak het persoonlijk en je krijgt respect en vertrouwen. Stop er een boodschap in en je overtuigt. Storytelling is een krachtig middel dat elke ondernemer, leider en manager resultaat brengt. Wil je patronen doorbreken? Omgaan met weerstand? Samenwerking verbeteren? Ga verhalen vertellen. Of zet het in voor je marketing en reputatiemanagement.
Lees verder: 9 winstgevende storytelling-toepassingen
Verhalen maken menselijk
We zijn allemaal mensen met gevoel. Ook je klanten, je medewerkers, je managers. Zodra we een mooi verhaal horen waarin we iets van onszelf herkennen, dan zijn we geboeid. Helemaal als het ons emotioneel raakt. We zijn dol op verhalen. En op verhalenvertellers.
Effectief communiceren met storytelling
Resultaten die je kunt halen als je verhalen in je organisatie gebruikt:
- Klantenbinding – Communiceren wie je organisatie is met een corporate story
- Trots maken – Gedeelde waarden en doelen maken enthousiast
- Samenbinden – Het team onderzoekt drijfveren en motivators
- Inspireren – Herkenbaarheid en authenticiteit in persoonlijke verhalen
- Uitleggen – Van abstract/complex naar concreet/simpel door metaforen
- Problemen oplossen – Ervaar de situatie in een ander domein met ongekende oplossingen
- Veranderen – Verhalen als interventie, toekomstbeelden vormen, patronen doorbreken
- Kennis delen – Ervaringsverhalen aan elkaar vertellen, leren van elkaar
- Vertrouwen – Vertrouwen vergroten door persoonlijke verhalen
Niet alles is een verhaal
Je hoort vaak dat iemand een goed verhaal moet hebben, of dat het verhaal is dat… Meestal zijn dat betogen. Argumenten. Storytelling is anders. Bij storytelling draait het om echte verhalen. Verhalen over mensen die iets meemaken. Een verhaal bevat gebeurtenissen, wensen, emoties, verlangens, conflicten, dromen, vijanden, vrienden, en ga zo maar door.
“We moeten het komende jaar flink bezuinigen om te overleven. Daarom gaan we afdeling X en Y samenvoegen. Dat kan heel goed. De producten en werkwijzes lijken erg op elkaar. We gaan de fusie monitoren en bijsturen waar nodig.”
Verhaal:
“Karel liet me de alarmerende cijfers zien en stelde voor om jullie afdelingen samen te voegen. Eerst wilde ik er niet aan. Maar na een paar slechte nachten moest ik wel. En toen Lisa me vanochtend vertelde dat jullie elkaar al vaker helpen, werd ik gerustgesteld. En jullie?”