Workshop Drijfveren van het Team

bedrijfscultuur en samenwerken

Op zoek naar jullie ware identiteit

Vaak wordt er in teams of organisaties solitair gewerkt. Ieder doet zijn ding. Op z’n eigen manier. De verplichte teambuilding of training communicatieve vaardigheden helpen nauwelijks. De samenwerking komt maar niet van de grond. Wat is er aan de hand?

Soms gaat het om vertrouwen. Of motivatie. Of onbegrip.

Als mensen iets in elkaar herkennen, dan gebeurt er wél iets. De drijvende kracht achter drijfveren is enorm groot. De samenbindende kracht achter een gezamenlijke identiteit ook. Stel je voor dat je met elkaar in een kring zit. En er worden verhalen verteld over projecten, klanten, situaties. En stel je voor dat uit die verhalen blijkt hoe het voor ieder eigenlijk is. En wat als jouw persoonlijke waarden ook bij je collega’s aanwezig blijken? Als jullie meer gemeenschappelijk hebben dan je dacht?

Samenwerken met één identiteit

Jullie doen hetzelfde werk. En hebben dezelfde soort klanten. In het organogram zitten jullie in hetzelfde vakje en worden team zus-en-zo genoemd. Maar het voelt niet als een team. Eerder als los zand zonder een gezamenlijk doel of identiteit.
De ervaring leert dat een team fantastisch gaat samenwerken als er iets is om voor te strijden. En als dat avontuur wordt aangegaan vanuit een gelijk wereldbeeld, vanuit hetzelfde verhaal, vanuit dezelfde kernwaarden.

Storytelling en vertrouwen

Dat is waar deze workshop over gaat: de interne communicatie verbeteren door ervaringen te delen en elkaar (persoonlijke) verhalen te vertellen. Als het team haar eigen verhaal kent, groeit het onderlinge vertrouwen, zie je de werksfeer enorm verbeteren en is er eindelijk weer sprake van effectief communiceren en een goede samenwerking.

“Onlangs heeft Erik mij als storyteller geholpen bij een teambuildingsbijeenkomst. Het ging om een groep marketeers die nog niet zo lang samenwerkten en behoefte hadden om uit te vinden wie zij als team waren. Het team schetste zichzelf als “los zand”. Tijdens het intakegesprek zei een van de deelnemers: ”we zijn op zoek naar ons verhaal als team”. Dat bracht mij op het idee om een storyteller in te huren. Erik heeft dat op een treffende manier voor elkaar gekregen.
Het effect was dat de groep zich na deze sessie verbonden voelde en dat ze tot het inzicht waren gekomen dat zij meer gezamenlijke projecten moesten oppakken. Zoek je een storyteller die mensen kan inspireren en verbinden, dan kan ik je Erik van harte aanraden!”
(Laura Zschuschen, Nationale-Nederlanden)

Inhoud van de workshop

De volgende onderdelen komen in de workshop aan de orde:

  • Essentiële vragen rondom jullie team
  • Oprakelen van de smeuïgste verhalen
  • Op zoek naar de rode draad: wat bindt jullie?
  • Aan de slag met de “teamstory”
  • Praktisch gebruik van het verhaal van het team

Tip: Combineer dit met de workshop Storytelling, zodat je direct leert om je verhaal boeiend te vertellen.

In-company workshop

Deze workshop volg je natuurlijk met je hele team! Dat doen we dan in-company, maar wel buiten de deur. Op een schitterende lokatie gaan we met de teamstory aan het werk. Zin in? Vraag naar de mogelijkheden van een aantrekkelijke in-company workshop.

Vertel me over je team

Een greep uit mijn klantenkring

Wie je nog meer voorgingen...

Privacy Voorkeuren